Unijna dyrektywa Omnibus, która weszła w życie 1 stycznia 2023 roku, znacząco zmieniła podejście do promocji i ich reklamowania. Jakie obowiązki ciążą aktualnie na sklepach i jaki mają wpływ na klientów?
Najważniejsza zmiana związana z wprowadzeniem dyrektywy Omnibus to konieczność podawania ceny promocyjnej oraz najniższej ceny przecenionego produktu w ciągu ostatnich 30 dni. W ten sposób klienci sklepów otrzymują możliwość porównania obu cen i racjonalnego ocenienia promocji. Jednocześnie wymóg oznacza komplikacje dla sprzedawców, którzy teraz muszą dużo ostrożniej prowadzić swoje działania marketingowe wokół przecen i promocji.
Z drugiej strony, nowe etykiety przeładowane informacjami, stanowią dla klientów swego rodzaju wyzwanie. Niektóre sklepy przygotowały etykiety, które są mało czytelne, a to wymusza na konsumentach większą wnikliwość przy ich analizowaniu. Czy to celowy zabieg sklepów, czy jedynie kiepskie projekty etykiet – na razie trudno jest ocenić. Już teraz można natomiast stwierdzić, że dyrektywa Omnibus od początku obowiązywania spełnia swoje zadanie. W mediach społecznościowych można znaleźć mnóstwo promocyjnych etykiet, które jasno pokazują, że aktualne, obniżone ceny wcale nie są atrakcyjne, a miesiąc temu konkretne produkty można było kupić dużo taniej.
Nowe informacje na etykietach to tylko część zmian zawartych w dyrektywie Omnibus. Pozostałe dotyczą sklepów internetowych i nakładają na sprzedawców następujące obowiązki:
Warto jednak pamiętać, że nowe przepisy nie mają zastosowania do umów zawartych przed 1 stycznia 2023 roku.