Coraz więcej wskazuje na to, że sklepy Tesco wkrótce znikną z handlowej mapy Polski. Z informacji, do których dotarł portal wiadomoscihandlowe.pl wynika, że we wrześniu ubiegłego roku rozpoczął się proces sprzedaży spółki Tesco Polska. Wyjście z polskiego rynku wydaje się więc nieuchronne.
Czasy, gdy brytyjska sieć była w Polsce jednym z liderów branży super- i hipermarketów, na dobre odeszły do lamusa. W ostatnich latach Tesco notuje coraz niższą sprzedaż, a co za tym idzie – generuje gigantyczne straty. W poprzednim roku fiskalnym sięgnęły one 230 milionów złotych! Biznes stał się więc nierentowny, co zawsze skutkuje drastycznymi cięciami.
Dobra karta odeszła od Tesco wraz ze zmianą trendów zakupowych w Polsce, za którą Brytyjczycy ewidentnie nie nadążyli. Rosnąca konkurencja ze strony sklepów dyskontowych oraz masowe przejście klientów z hipermarketów do mniejszych sklepów sprawiły, że Tesco zostało daleko w tyle za innymi sieciami. Swoje zrobiła też zmiana zapisów polskiego prawa związana z ograniczeniem handlu w niedziele, która, jak widać z perspektywy czasu, pognębiła brytyjskiego giganta.
Zakłada się, że zapoczątkowana we wrześniu ubiegłego roku sprzedaż Tesco Polska, zakończy się do końca aktualnego roku finansowego, który trwa do lutego br. Co dalej? Na fali kolejnej restrukturyzacji Brytyjczycy zamkną w Polsce kolejne sklepy, a obroty znów pójdą w dół. Szacunkowo Tesco, do niedawna trzeci największy detalista na rynku polskim, wkrótce wypadnie poza pierwszą dziesiątkę. Po takim ciosie trudno będzie się podnieść.
W zalewie złych dla klientów informacji znajdują się jednak i dobre wiadomości. Od 1 lutego 2020 r. aż trzy hipermarkety należące dotychczas do Tesco przejmie niemiecka sieć Kaufland. Co istotne, pod nowego pracodawcę przejdą nie tylko sklepy, ale także zatrudnieni w nich pracownicy, o czym poinformowali już związkowcy z NSZZ „Solidarność” w Tesco. Już wkrótce pod nowym brandem zaczną funkcjonować placówki handlowe zlokalizowane w:
Kaufland, który zgodę na przejęcie trzech sklepów Tesco uzyskał w listopadzie 2019 r., od dłuższego czasu może pochwalić się naprawdę mocną pozycją na polskim rynku. W przeciwieństwie do Tesco, którego przyszłość jest na ten moment opatrzona dużym znakiem zapytania.