Dyrektywa Omnibus – jak zmieniły się promocje w sklepach?

10 stycznia 2023

Unijna dyrektywa Omnibus, która weszła w życie 1 stycznia 2023 roku, znacząco zmieniła podejście do promocji i ich reklamowania. Jakie obowiązki ciążą aktualnie na sklepach i jaki mają wpływ na klientów? 

Dyrektywa Omnibus, czyli prawda o promocjach

Najważniejsza zmiana związana z wprowadzeniem dyrektywy Omnibus to konieczność podawania ceny promocyjnej oraz najniższej ceny przecenionego produktu w ciągu ostatnich 30 dni. W ten sposób klienci sklepów otrzymują możliwość porównania obu cen i racjonalnego ocenienia promocji. Jednocześnie wymóg oznacza komplikacje dla sprzedawców, którzy teraz muszą dużo ostrożniej prowadzić swoje działania marketingowe wokół przecen i promocji. 

Z drugiej strony, nowe etykiety przeładowane informacjami, stanowią dla klientów swego rodzaju wyzwanie. Niektóre sklepy przygotowały etykiety, które są mało czytelne, a to wymusza na konsumentach większą wnikliwość przy ich analizowaniu. Czy to celowy zabieg sklepów, czy jedynie kiepskie projekty etykiet – na razie trudno jest ocenić. Już teraz można natomiast stwierdzić, że dyrektywa Omnibus od początku obowiązywania spełnia swoje zadanie. W mediach społecznościowych można znaleźć mnóstwo promocyjnych etykiet, które jasno pokazują, że aktualne, obniżone ceny wcale nie są atrakcyjne, a miesiąc temu konkretne produkty można było kupić dużo taniej. 

Co jeszcze zmienia dyrektywa Omnibus? 

Nowe informacje na etykietach to tylko część zmian zawartych w dyrektywie Omnibus. Pozostałe dotyczą sklepów internetowych i nakładają na sprzedawców następujące obowiązki: 

  • obowiązek podania adresu e-mail i numeru telefonu oraz zapewnienie klientom szybkiego i efektywnego kontaktu ze sklepem,
  • obowiązek podawania informacji o opiniach konsumenckich dotyczących produktów i sposobie ich publikacji, 
  • obowiązek informowania o tym, czy osoby trzecie, które sprzedają swoje produkty za pośrednictwem danej platformy, prowadzą działalność gospodarczą i są przedsiębiorcami. 

Warto jednak pamiętać, że nowe przepisy nie mają zastosowania do umów zawartych przed 1 stycznia 2023 roku.

Gazetka Lidl od 21.07 do 26.07
Już wkrótce
Lidl
za 7 dni
Gazetka Biedronka od 14.07 do 30.07
Biedronka
16 dni
Gazetka Kaufland od 14.07 do 16.07
Kaufland
2 dni

Okazje i promocje

Zobacz więcej